Yhdistys

Kilpiäisten VPK perustettiin vuonna 1932 Kilpiäisten kylän suojaksi tulipalojen varalle. Samana vuonna päätettiin ostaa oma kiinteistö ja rakentaa tontille kalustovaja.
Vuonna 1932 yhdistykselle päätettiin hankkia tontti ja rakentaa sille kalustovaja
VPK:n vanha kalustovaja ja paloruisku tositoimissa
Vuonna 1933 hankittiin hevosvetoinen käsivoimainen miesruisku ja 1940-luvun lopulla VPK:lla oli myös moottoriruisku.
Sammutustoiminta oli vilkasta 1930- ja 1940-luvuilla ja VPK osallistui useiden tuon aikakauden suurpalojen sammutuksiin.

Yhdistyksen sammutusyksikkö lakkasi toimimasta 1955.
VPK:n juhannusjuhlissa oli tunnelmaa ja Vesijärven rannassa poltettiin kokko
Myöhemmin toiminta muuttui Kilpiäisten alueen asukasyhdistystoiminnaksi. Vanha kalustovaja palveli kylää uuden kerhotalon rakentamiseen saakka ja se purettiin 8.1.1988.
Talkootyönä rakennettu nykyinen kerhotalo valmistui 1988 ja avajaisia vietettiin 24.3.1988.

Yhdistys järjestää nykyisin erilaisia alueellisia tapahtumia ja tilaisuuksia. Lisäksi kerhotaloa vuokrataan erilaisten juhlien tapahtumapaikaksi.
Kilpiäisten VPK ry:n ja Kilpiäisten alueen historiasta on laadittu historiikki vuonna 1992
Kilpiäisten VPK ry:n viiri
VPK:n kaivo on vuodelta 1948. Kilpiäisten alueen yläkylän asukkaat hakivat talousvetensä kaivosta, ennen kuin alueelle tehtiin vesi- ja viemäriverkko vuonna 1970.
Muistoja menneiltä ajoilta kun Kilpiäisten VPK vielä osallistui sammutustoimintaan. Yhdistyksen sammutusyksikkö lakkasi toimimasta vuonna 1955.
Kilpiäisten VPK:n sammutusasusta säilynyt hihamerkki.